1973 Citroën SM - RM Auction
1973 Citroën SM – RM Sotheby's aukción 1970-1975 Citroën 1970 márciusában indította útjára a kor legmodernebb kocsiját, a DS modell mellett, amivel inkább a tehetősebb gyors kocsi kedvelő ügyfeleket célozták meg. Citroën az SM-vel biztosra akart menni, így a Maserati-tól szerezte be a nagy teljesítményű V-motorokat, mivel két teljesítény változatban készült. A V6-os és V8-as motorok kellő erőt biztosítottak a kis darabszámban készült, legendás Citroën SM-nek. A motorok az SM orrában kaptak helyet hosszában, ami mellett orro-közép motoros elrendezést kapott, amivel jelentős mértékben javították a súly elosztásán is. |
||
1973 Citroën SM |
||
A felfüggesztése megkapta a Citroën legendás hidropneumatikus felfüggesztést, ami a légrugós rendszerekhez képest, sokkal nagyobb kényelmet nyújt, mivel a karosszériát mindig síkban tartja fekvőrendőrök, kátyúk felett is. A Citroën hidropneumatikus felfüggesztése kivételes kényelmet nyújt az utasoknak, még a jelenlegi Citroën C5-ösökben is, amikhez extraként volt elérhető, de a kis igény miatt már nem lesz elérhető az újabb modellekhez. A rugózatlan tömeget sem hagyták ki, aminek csökkentése miatt, helyezték a féktárcsákat közvetlenül a váltó két oldalára elöl, és nem a kerekek alá, elől-hátul egyaránt, amik szintén fokozták az utazási komfortot, de a megoldás kiemelkedő fékezést tudott biztosítani. | ||
1973 Citroën SM - Az áramvonalas formák és a GT hátsó |
||
A fékeknél is a hidraulikát használták ki, mint a felfüggesztésnél, a sziszegő hang jellemezte a hidropneumatikus rendszert, ami egy hosszabb állás után leülteti a kocsit, így pihentetve a felfüggesztését, és az útelnyelésnél csak a kerekek mozognak, a karosszéria mindig síkban áll. A fékpedált az SM és DS modellek nem használták, helyette egy gombvolt a pedál helyén, amihez hozzá kell szokni. Az akkori high-tech felszerelése még tartalmazza a kanyar fényszórókat, amik a kerekekkel együtt fordulatak, ami az 50-es évek Corner-funkciós fényszóróinak is mondható, amik még csak néhány éve tértek vissza az autóiparba, ahogy az összkerék-kormányzás is. A meghajtásához két motor választható volt, mindkettő az olasz Maserati alkotása. | ||
A legújabb Citroën Hydro felfüggesztés, a Hydractive 3+ működése (Citroën C5) |
||
A kisebb motor 1970-1972 között volt elérhető, ami egy 2 670 cm3-es V6-os 90°-os hengerszögű motor volt, kettős Weber karburátorral, ami 170 lóerő teljesítményt tudott adni az első kerekekre. 1973-ban már fejlődött az elektronikus befecskendezővel a Bosch D-Jetronic rendszerrel, amivel már 178 lóerőre emelkedett a teljesítménye, és javult a fogyasztása. A V6-os motor mellett még 1974-ben megjelent a V8-as 2 965 cm3-es 180 lóerős motor, ami a 180 lóerőt 5 720-as fordulaton adja le. A V8-as változat már Canada-ban és Egyesült Államokban is elérhető volt. A nyugati piacokon viszont nagyon keveset értékesítettek belőle, pedig az SM megjelent sorozatokban és filmekben is, mint a Columbo egyik részében és a The Longuest Yard (Hajrá, fegyencváros) 1975-ös filmben is, Burt Reynolds-val a kormány mögött. | ||
A V6-os Maserati motor |
||
Az SM-ből a 6 éves gyártása alatt mindössze 12 920 db készült belőle. 1970-ben 868 db-ot, 1971-ben 5 032 db-ot, 1972-ben 3 992-őt, 1973-ban 2 619-et, 1974-ben 294 db-ot, és az utolsó évében 1975-ben 115 db-ot adtak el. A nagy eladás csökkenésének köszönhető, hogy megszűnt még idő előtt, és kevesebb, mint 13 000 példány készült belőle, amivel olyan ritka mint egy Ferrari, Aston Martin ,vagy más legendás ritka sportkocsi. A július 30-án megrednezett RM Sotheby’s aukción is részt vett egy eredeti állapotú 1973-as Citroën SM. Az eredeti Európai leírásból is megadtak részleteket, az aukciós modell részleteiről, ami tartalmazza az üzemanyag befecskendezést, kanyar fényszórót, amik mellett hihetetlen gyors és kényelmes. | ||
Az SM stílusos utastere, sport kormánykerékkel, és a gomb fékpedállal |
||
A korának legfejlettebb modellje a Citroën-től jött, annak ellenére, hogy ma nem a legmegbízhatóbb és legnépszerűbb márkának tartják, ennek ellenőre úttörő márka az autóiparban, aki először használt önhordó karosszériát, kanyar fényszórót, amik a kerekekkel összhangban fordulnak. Az aukción értékesített Citroën SM orrában a kisebb V6-os Maserati motor kapott, ami hosszában helyezkedik el, mint a Mazda MX-5-nél az SM-nél is orrközépmotoros elhelyezés kapott, de a Citroën-ben az elsőkerekek a hajtott kerekek, MX-5-nél viszont a hátsók. A hidropneumatikus felfüggesztés az útfelületéhez alkalmazkodik, amit jó pár videó mutat még a Citroën DS-ről is, hogy sokkal stabilabban áll a kocsi még hirtelen manőverezésnél is. A híres pneumatikus felfüggesztés, igazi felhőszerű utazást biztosít. A csúcssebessége 140 MPH (225 km/óra), amivel ez időben a leggyorsabb elsőkerék-hajtású kocsi lett, amit gyártottak. | ||
Citroën SM külső részletek |
||
A Brit humorista Paul Daniels-nek is volt egy, amivel meg is állították a rendőrők gyorshajtásért. Az SM-et autós újságírók, versenyzők, és hírességek is imádták, olyanok, mint a Bonanza színésze Lorne Greene, a Rolling Stones két tagja, de még Carlos Santana is, a számos híreségek közül. 1970 és 1972 között a 12 920 példányból, mindőssze 2 400 db került az Egyesült Államokba. A felkínált SM Olaszországból jött, ami Pearl Grey eredeti fényezést, és fekete belsőt kapott, a kívánatos 5-fokozatú kézi váltóval, és az Európai fényszórókkal. A Citroën SM népszerűsége gyorsan nő, ami a ritkaságának is köszönhető, a hihetetlen modern klasszikusnak. A felkínált modell egy 180 lóerős DOHC vezérlésű V6-os motorral van felszerelve, amihez csatlakozik az 5-fokozatú kézi váltó, és a megállásról négy tárcsafék gondoskodik. A becsült értéke 50 000 – 85 000 $, a Motor City-ben megrendezett aukción, amit 2016 július 30-án tartottak. Az eladási ára viszont csak 36 000 $ lett, a legendás Citroën SM-nek. - Kartos Patrik - 2016-08-03, 21:32:47 |
||
Reklám |
|
Reklám |
- Nincsenek hozzászólások.