1973 Citroën SM – RM Sotheby's aukción

1970-1975

Citroën 1970 márciusában indította útjára a kor legmodernebb kocsiját, a DS modell mellett, amivel inkább a tehetősebb gyors kocsi kedvelő ügyfeleket célozták meg. Citroën az SM-vel biztosra akart menni, így a Maserati-tól szerezte be a nagy teljesítményű V-motorokat, mivel két teljesítény változatban készült. A V6-os és V8-as motorok kellő erőt biztosítottak a kis darabszámban készült, legendás Citroën SM-nek. A motorok az SM orrában kaptak helyet hosszában, ami mellett orro-közép motoros elrendezést kapott, amivel jelentős mértékben javították a súly elosztásán is.

 
 

 

1973 Citroën SM

 
  A felfüggesztése megkapta a Citroën legendás hidropneumatikus felfüggesztést, ami a légrugós rendszerekhez képest, sokkal nagyobb kényelmet nyújt, mivel a karosszériát mindig síkban tartja fekvőrendőrök, kátyúk felett is. A Citroën hidropneumatikus felfüggesztése kivételes kényelmet nyújt az utasoknak, még a jelenlegi Citroën C5-ösökben is, amikhez extraként volt elérhető, de a kis igény miatt már nem lesz elérhető az újabb modellekhez. A rugózatlan tömeget sem hagyták ki, aminek csökkentése miatt, helyezték a féktárcsákat közvetlenül a váltó két oldalára elöl, és nem a kerekek alá, elől-hátul egyaránt, amik szintén fokozták az utazási komfortot, de a megoldás kiemelkedő fékezést tudott biztosítani.  
 

 

1973 Citroën SM - Az áramvonalas formák és a GT hátsó

 
  A fékeknél is a hidraulikát használták ki, mint a felfüggesztésnél, a sziszegő hang jellemezte a hidropneumatikus rendszert, ami egy hosszabb állás után leülteti a kocsit, így pihentetve a felfüggesztését, és az útelnyelésnél csak a kerekek mozognak, a karosszéria mindig síkban áll. A fékpedált az SM és DS modellek nem használták, helyette egy gombvolt a pedál helyén, amihez hozzá kell szokni. Az akkori high-tech felszerelése még tartalmazza a kanyar fényszórókat, amik a kerekekkel együtt fordulatak, ami az 50-es évek Corner-funkciós fényszóróinak is mondható, amik még csak néhány éve tértek vissza az autóiparba, ahogy az összkerék-kormányzás is. A meghajtásához két motor választható volt, mindkettő az olasz Maserati alkotása.  
 

A legújabb Citroën Hydro felfüggesztés, a Hydractive 3+ működése (Citroën C5)

 
  A kisebb motor 1970-1972 között volt elérhető, ami egy 2 670 cm3-es V6-os 90°-os hengerszögű motor volt, kettős Weber karburátorral, ami 170 lóerő teljesítményt tudott adni az első kerekekre. 1973-ban már fejlődött az elektronikus befecskendezővel a Bosch D-Jetronic rendszerrel, amivel már 178 lóerőre emelkedett a teljesítménye, és javult a fogyasztása. A V6-os motor mellett még 1974-ben megjelent a V8-as 2 965 cm3-es 180 lóerős motor, ami a 180 lóerőt 5 720-as fordulaton adja le. A V8-as változat már Canada-ban és Egyesült Államokban is elérhető volt. A nyugati piacokon viszont nagyon keveset értékesítettek belőle, pedig az SM megjelent sorozatokban és filmekben is, mint a Columbo egyik részében és a The Longuest Yard (Hajrá, fegyencváros) 1975-ös filmben is, Burt Reynolds-val a kormány mögött.  
 

A V6-os Maserati motor

 
  Az SM-ből a 6 éves gyártása alatt mindössze 12 920 db készült belőle. 1970-ben 868 db-ot, 1971-ben 5 032 db-ot, 1972-ben 3 992-őt, 1973-ban 2 619-et, 1974-ben 294 db-ot, és az utolsó évében 1975-ben 115 db-ot adtak el. A nagy eladás csökkenésének köszönhető, hogy megszűnt még idő előtt, és kevesebb, mint 13 000 példány készült belőle, amivel olyan ritka mint egy Ferrari, Aston Martin ,vagy más legendás ritka sportkocsi. A július 30-án megrednezett RM Sotheby’s aukción is részt vett egy eredeti állapotú 1973-as Citroën SM. Az eredeti Európai leírásból is megadtak részleteket, az aukciós modell részleteiről, ami tartalmazza az üzemanyag befecskendezést, kanyar fényszórót, amik mellett hihetetlen gyors és kényelmes.  
 

Az SM stílusos utastere, sport kormánykerékkel, és a gomb fékpedállal

 
  A korának legfejlettebb modellje a Citroën-től jött, annak ellenére, hogy ma nem a legmegbízhatóbb és legnépszerűbb márkának tartják, ennek ellenőre úttörő márka az autóiparban, aki először használt önhordó karosszériát, kanyar fényszórót, amik a kerekekkel összhangban fordulnak. Az aukción értékesített Citroën SM orrában a kisebb V6-os Maserati motor kapott, ami hosszában helyezkedik el, mint a Mazda MX-5-nél az SM-nél is orrközépmotoros elhelyezés kapott, de a Citroën-ben az elsőkerekek a hajtott kerekek, MX-5-nél viszont a hátsók. A hidropneumatikus felfüggesztés az útfelületéhez alkalmazkodik, amit jó pár videó mutat még a Citroën DS-ről is, hogy sokkal stabilabban áll a kocsi még hirtelen manőverezésnél is. A híres pneumatikus felfüggesztés, igazi felhőszerű utazást biztosít. A csúcssebessége 140 MPH (225 km/óra), amivel ez időben a leggyorsabb elsőkerék-hajtású kocsi lett, amit gyártottak.  
 

 

Citroën SM külső részletek

 
 

A Brit humorista Paul Daniels-nek is volt egy, amivel meg is állították a rendőrők gyorshajtásért. Az SM-et autós újságírók, versenyzők, és hírességek is imádták, olyanok, mint a Bonanza színésze Lorne Greene, a Rolling Stones két tagja, de még Carlos Santana is, a számos híreségek közül. 1970 és 1972 között a 12 920 példányból, mindőssze 2 400 db került az Egyesült Államokba. A felkínált SM Olaszországból jött, ami Pearl Grey eredeti fényezést, és fekete belsőt kapott, a kívánatos 5-fokozatú kézi váltóval, és az Európai fényszórókkal. A Citroën SM népszerűsége gyorsan nő, ami a ritkaságának is köszönhető, a hihetetlen modern klasszikusnak. A felkínált modell egy 180 lóerős DOHC vezérlésű V6-os motorral van felszerelve, amihez csatlakozik az 5-fokozatú kézi váltó, és a megállásról négy tárcsafék gondoskodik. A becsült értéke 50 000 – 85 000 $, a Motor City-ben megrendezett aukción, amit 2016 július 30-án tartottak. Az eladási ára viszont csak 36 000 $ lett, a legendás Citroën SM-nek.

- Kartos Patrik -

2016-08-03, 21:32:47

 
     

 

HTML Hit Counter
HTML Hit Counter

Free Counter
Free Counter

 

Reklám

 

 

 

 

Reklám

Free Hit Counter
Free Hit Counter