Winter  
 

Téli autófelkészítési tippek

 

A téli szezon előtt érdemes az autót is felkészíteni, ami megterheli a mínuszokban az indítózást, így érdemes szezon előtt az akkumulátort is ellenőrizni. A korrózió védelem is meggyengülhet a téli időszakba a karosszérián, aminek védő rétegét a kő felverődés is megsértheti, így szabad utat adva a sónak és káros anyagoknak, ami kikezdi a karosszéria fémrészeit. Az ellenőrzést egy jó autómosás és ápolás megkönnyíti, a hibák könnyebben észrevesszük így megelőzhetjük, hogy nagyobb problémát okozzon a téli megterhelés az autónknak.

 
 

 

A lefagyott szélvédő is a tél része, és a tömítéseket sem árt karbantartani

 
 

 

Reklám

 
 

Az autók téli jelensége a lefagyott szélvédő és a bizonytalan járású autók. A téli ellenőrzés során érdemes az egyes tömítéseket is átnézni, mint az ajtókét és egyéb nyílászárókét. A téli ajtóbefagyást megelőzhetjük a tömítések átkenésével szilikonnal, így a víz bejutását és megfagyását megakadályozza a csúszós felület, és a tömítéseket is felfrissítjük vele a gyorsabb öregedést megelőzve. Az ajtók és nyílászárók mellett a motortérben sem árt átnézni a huzalok és kábelek átvezetését az utastérbe, valamint a kötegeket egybetartó gumicsöveket. Az autókban még a ritka tömítéseket is ajánlott ellenőrizni, mint az autó csomagtartó legmélyebb pontján található szellőző/lefolyó lyukat, ami ha el van torlaszolva nem tudja elvégezni feladatát. És a klíma rendszert, amennyiben van az autónkban klíma, legalább havonta egyszer bekell kapcsolni, hogy az alkatrészei mozogjanak így friss kenőanyaghoz juthassanak, és a hűtő-fűtő közegbe ne telepedhessenek meg a baktériumok.

A kerékcsere:

A téli és nyári szezon váltásánál gumit is cserélünk, de ha felnire van szerelve a téli és nyári gumi is akkor önállóan is lecserélhetjük szezon előtt téli gumi szettre a nyárit. A téli gumik csak 4 mm-nél nagyobb mintával alkalmasak tökéletesen teljesíteniük feladatukat, mint új állapotukban. A keréknyomást felszerelt állapotban ellenőrizzük és a meghúzott csavarokat 50 km után ismét utána kell húzni. Ha pedig ráz a kerék egy pneuszervízt ajánlott meglátogatni vele, és nem rossz ha még a téli időszak előtt elvittük kisúlyoztatni a kerekeket, így biztos tökéletes lesz a szezonra és csak felkell rakni.

 
 

 

A nyári és téli gumik

 
 

A kerékcsere menete:

1.Lazítsuk meg a csavarokat

2.Ékeljük ki a jármű kerekeit és emeljük fel

3.Ügyeljünk a csavarok méretére

4.Jelöljük meg a leszerelt kerék pozícióját

5.A csavarokat átlósan fokozatosan húzzuk meg

6.A csavar védő kupakokat, dísztárcsát finoman pattintjuk vissza (felnitől függően)

A kerékcsere tökéletes alkalom a felnik megtisztítására, mivel ilyenkor miden apró részéhez hozzáférünk. A felnivel együtt tárolt gumiabroncsokat fektetve ajánlott tárolni és a sima gumikat felnik nélkül állítva ajánlott tárolni, de olaj vagy más tisztítószer nem kerülhet az abroncsokra (érdemes erre is figyelemmel !!!).

 
 

 

Abroncsok állított tárolása, és a felnivel együtt tárolt abroncsok

 
  A tárolásra felkészített felniket előbb érdemes felni tisztítóval lekezelni, ami a lerakódott fékport is feloldja, utána puha kefével és samponos vízzel megtisztíthatjuk. A gumikat gumiápolóval lekezelhetjük, aminek konzerváló hatása van és meggátolja a gumi repedését, amikor a napon áll az autó a következő szezonhoz. És az utolsó pont, hogy csak száraz gumiabroncsot, abroncs+felni szettet szabad becsomagolni, amennyiben van védő csomagolásunk.  
 

 

Mielőtt eltesszük a nyári szettet érdemes megtisztítani a fékportól és az összeszedett kosztól

 
 

Az alapvető felkészítés télre:

1.A hűtővizet ellenőrizzük, aminek minimum -25°C-ig ellenállónak kell lennie télen

2.Szélvédőmosó folyadékot télire cseréljük le

3.A zárokat ajánlott zárolajozóval megkenni

4.Üveg felületeket tisztítás után érdemes víz lepergető tisztítószerrel bevonni.

5.A téli szezon előtt érdemes gyakorolni hólánc felrakását, hogy éles helyzetben már ösztönösen mennyen a felszerelés, főleg a téli hegyi kirándulások előtt a legfontosabb a gyakorlás.

6.A téli hidegben hasznos lehet a szivargyújtóról működtetett utólagos ülésfűtés, amennyiben az autónk felszerelése nem tartalmaz gyárit.

7. ..és végére maradt a tömítések kezelése, amik fagyban is rugalmasok maradnak így növeljük az élettartamukat is

 
 

 

Reklám

 
 

Az akkumulátorok és a tél

A téli időszakban gyakrabban előfordul, hogy az autó gyenge kerregést, nyekergést hallat vagy csak egy utolsó kattanást és nem indul a járművünk. Az oka, hogy télen az akkumulátorok minden energia tartalékot felhasználnak az indítómotorhoz, hogy elinduljon a motor, de ezt télen még megnehezíti a hideg, aminek hatására a motor olaj is sűrűbb lesz, így az indítómotornak is több energia kell a motor elindításához, amik mellett a gyújtógyertyáknak, izzítógyertyáknak és egyéb elektromos berendezéseknek is energiát kell biztosítania az akkumulátornak, amíg a generátor nem kezd el termelni, és csak a motor elindulása után jöhet az energia visszatáplálás az akkumulátornak.

 
 

 
 

A gyengélkedő akkumulátorok 3-5 éves korban gyengülnek le, ami után jöhet a feltöltés vagy az új akkumulátor, ha már nagyon a végét húzza az aksi. Az indítómotornak ilyenkor igen nagy ellenállást kell leküzdenie. A fagypont alatt az indítómotor áramfelvétele 150 %-ra emelkedik, viszont az akkumulátor csak 80 %-át képes leadni, a nagy hidegekben viszont 200/50 %-ra is eltolódhatnak az energia felvétel és leadás arányai, amiből már számíthatunk rá, hogy csak új akkumulátor képes elviselni ezt a terhelést.

 

 
  A tél előtt ezért érdemes az akkumulátort ellenőrizni vagy ellenőriztetni szakszervizben, és megfelelő karbantartással az akkumulátor élettartama is növelhető. !!A karbantartásnál vigyázzunk az akkumulátorsavval, aminek igen nagy maróhatása van. A pólusok takarítását mindig a negatívval kezdjük, és a negatív + pozitív pólusokhoz egyszerre soha ne érintkezzünk, ami megelőzi a rövidzárlatot és az áramütést. A téli időszakban még gyorsabban merül az akkumulátor az égve hagyott világítással, bekapcsolva hagyott rádióval vagy elektromos fogyasztókkal, amik még a vadonatúj akkumulátort is kimeríthetik, ilyenkor jól jön egy autós és egy bikakábel (De energia tároló egység is megteszi, amiről telefont is lehet tölteni, de az erősebbek autók bikázásához is alkalmas, amit a totalcar.hu videón is bemutatott). A bikázásnál fontos, hogy az indító autó motorja járjon, és közben gázadással fokozzák az áramtermelést. A kábelt először a negatív pólusra kell kapcsolni, és nem árt közben egy nagyobb fogyasztót is bekapcsolni, mint a hátsó ablakfűtést, ami megakadályozza a szikrázást. Az indító járművet mielőtt leállítjuk 50 km-t ajánlott vele megtenni, ami alatt visszatölti az elhasznált energiát a generátor.  
 

 

Reklám

 
 

Akkumulátor ápolás:

1.A cellák kupakjait aprópénzzel is kitekerhetjük, hogy a marósav ne érje a kezünket

2.A hiányzó folyadékot desztillált vízzel pótoljuk

3.A töltöttséget savmérővel mérhetjük meg, aminek értéke teljes töltöttség esetén 1.28 g/cm3, és lemerülés esetén 1.12 g/cm3 értéket fog mutat

4.Akkumulátor pólusait is megkell takarítani, ami az ápolásnál fontos

5.Speciális kenőzsírral javítható az érintkezése és csökkenti a korróziót

6.A megfelelő csomagolás védi hidegben az akkumulátort, ami előnyös, de nyáron nem szükséges becsomagolni.

 
 

 

Reklám

 
 

Tippek, ha nem indul autónk elsőre

Ha nem indul a verdánk, nem kell pánikba esni van pár tipp erre is.

1.A minden szaküzletben kapható hidegindításra készült berendezés, aminek ára 20 000 Ft körül mozog és minden autószaküzletben kapható, de a mai technológia már a kis energia tárló adapterekkel is lehetővé teszi a bikázást. Az energia tároló egység korábban csak mobilokhoz biztosított elektromos hálózat nélküli töltést, de már a nagyobb teljesítményű energia tárolók lehetővé teszik a bikázást, és ehhez még speciális csatlakozót is adnak, így csak rákötjük, mint bikázásnál a másik autót és indulhat.

Hordozható energia tároló egység, amiről autót is lehet bikázni

2.Ha az indítókábel áram átvivő képessége kisebb, mint amire szükségünk van, két kábelt párhuzamosan alkalmazunk, így a probléma is megoldódik.

3. … és az utolsó tipp, ha az autó akkumulátorát éjjelre kiszereljük az autónkból és meleg helyen tároljuk, így nem merül ki az indításhoz és hosszabb lesz az élettartama. Ez olyan autóknál fontos, amik mindig kint állnak a szabadban.

A bikázás egy másik autóval

1.Először a pozitív sarkokat kötjük össze (piros kábel)

2.Után a negatív pólusokat úgy, hogy az indítani kívánt jármű fémrészéhez kapcsoljuk a fekete föld kábelt, és az indítóautó negatív sarkához a fekete kábel másik végét

 
 

 
   

3.A kábelek semmilyen más alkatrészhez ne érjenek

4.Indítsuk be a segélyautót és folyamatos közepes gázadás mellett próbálkozzunk a másik autó indításával

5.Miután a másik autó motorja is jár kapcsoljunk be egy nagyobb fogyasztót, és csak utána távolítjuk el a bikakábelt. !!!!Először a pirosat !!!!

!!!Cikk alapját az AutóBild magazin régebbi cikke adta!!!

- Kartos Patrik -

2016-12-01, 20:12:02

 
     

 

Reklám

 

 

 

 

Reklám

AmazingCounters.com
AmazingCounters.com