MENÜ
   
 

 

HU / EN   

 
 

1971 Škoda 110 Super Sport

Egy prototípus, két élettel

Škoda számos elképesztő tanulmány modellt készített a több, mint 100 éves történelme során, amik soha nem kerültek gyártásba, és még ezekről a modellekről sem tudni sokat a mai napig, és sok prototípus még a Škoda múzeumban sem található meg. A Škoda 1971 tavaszán, 48 évvel ezelőtt, egy fejlesztésből származott AZNP Kvasiny két személyes sport kupé prototípus, ami egy középmotoros elrendezést kapott, és a Škoda Super Sport nevet kapta. A spotkocsi 10 évvel később visszatért, ami eredetileg egy fehér sportkocsi volt bukólámpákkal, de 10 év után fekete filmcsillag lett, ami „Ferat” nevet kapta egy szerep kedvéért, amihez fekete fényezést kapott, és elhagyták a bukólámpás fényszórókat, és inkább hagyományos fényszórókat használtak.

 
 

Škoda "Ferat" Super Sport

 
 

A projekt típus neve az Š 724 volt, ami 1969-ben született meg, ami egy ötlet volt egy kis szériás sportkocsinak, és első sorban exportálásra szánták a nyugat európai országoknak. Az AZNP Mladá Boleslav, az AZNP Kvasiny, a VVZ Jawa Praha és a Vertex Hradec Králové, Pal Kbely és az Autopal Novy Jičin közös együtt működésének köszönhetően megalkottak egy tüzes, kemény sportkocsi prototípust, amit fejlesztési tanulmányként jelöltek meg. A karosszéria megoldása nem egy vonzó megoldást mutatott 1971-ben, de amikor a nem megszokott kupét nyilvánosságra hozták, kétségtelenül érdekes volt technikailag. Az Super Sport alapját a kupé emelt platformja adta, amelyhez szükséges volt egy segéd keretre is a motor elhelyezése miatt, a hátsó kerék felfüggesztésre. A középmotoros Škoda egy 4-hengeres, OHV vízhűtéses motort kapott, ami csak 1 107 cm3-es volt, és a Škoda 110 L Rallye versenyautóból származott – az A2 Weber iker karburátort kapta meg a motor, amivel a teljesítménye 73 DIN lóerő (54 kW) volt, 6 250-es fordulatszámon, és mellette a csúcsnyomatéka 81 Nm, amit 5 250-es fordulaton ad le a motor.

 
 

Škoda 110 Super Sport

 
 

Mivel a Super Sport egy közép motoros sportkocsi lett, így szükség volt egy segéd keretre, hogy a motort a hátsó tengely elé tudják beépíteni, a farmotoros elrendezés helyett, és ehhez a differenciálműt is elfordították 180°-kal. A motorhoz 4-fokozatú kézi váltót szereltek, ami a Škoda 110-ből származott, de kapott új fedelet. Az első és hátsó felfüggesztést az Š 110L-től kapta, ami a tekercsrugókkal és a koaxiális teleszkópos lengéscsillapítókkal biztosítja a sportkocsihoz méltó úttartást, és a megállásról elöl féktárcsák, hátul pedig fékdobok gondoskodnak a kétkörös fékrendszerrel, ami már fék rásegítőt is kapott, a lengyel Fiat 125p-ből. A Škoda Super Sport 13”-as öntött felniket kapott, amikre 175 SR13-as Barum abroncsokat szereltek, az OR6 mintával. A 70-es években még a 13”-as kerék is megfelelt egy sportkocsin, ma viszont még egy Škoda Fabián vagy Toyota Yarison is minimum egy 14”-es felni szettet ad a gyártó (és még a kisautókhoz is elérhető nagy 17” vagy akár 18”-as felni szett gyártó kínálatától függően) – változnak az idők.

 
 

A röntgen kép sokat megmutat, a 110 Super Sport hajtásából

 
 

Az önhordó karosszéria hatalmas biztonsági ívet kapott az emelt platformra, ami 2.0-2.5 mm vastag üvegszálas karosszéria elemeket kapott, fém erősítéssel. A Škoda Super Sport elhagyta a hagyományos ajtókat, és a karosszéria felső részét lehetett előre hajtani, a ki és beszálláshoz. Az oldal ablakok csak elhúzhatók, mint a versenyautókban. A motorhoz úgy lehetett hozzáférni, hogy szinte a teljes hátsó karosszéria burkolatot hátra döntjük, mint a szupersportkocsiknál a mai autók között is. A motor mellett balra kapott helyet az akkumulátor, a jobb oldalon az olaj hűtőt találjuk, és ezek mellett a vízhűtés elektromos ventilátort kapott a tervezőktől. A Super Sport egy 70 literes üzemanyagtartályt kapott az ülések mögött, és a töltőnyílás a jobb oldalon kapott helyet, a biztonsági zónában. Az ütközők fekete védőeleme folytatódik a karosszéria oldalán is, ami egy rugalmas gumi a karosszéria védelmére. Az eredeti prototípus még bukólámpás világítást kapott, hat kör lámpával, amik tartalmazták a két tompított fényszórót, a két reflektort (táv fényt) és a két ködfényszórót.

 
 

  

Škoda 110 Super Sport beltér és a motortér

 
 

A Škoda 110 Super Sport méretei a következők: a tengelytávja 2 500 mm, a nyomtávja elöl 1 310 mm és hátul 1 300 mm, valamint a hossza 4 060 mm, a szélessége 1 640 mm és a magassága 1 120 mm. A gyári mérések szerint a saját súlya 898 kg, és a súly elosztása 46.2:53.8 % az első és hátsó tengely között. A maximális össztömege két személlyel és az 50 kg-os csomaggal a fedélzeten mérve 1 087 kg, amivel már a súly elosztás aránya megváltozik, így teljes terhelésnél 50.8:49.2 % az első és hátsó tengely közötti súlyelosztás. A meghajtásáról egy 1 107 cm3-es, 73 lóerős (54 kW) motor gondoskodik, amivel a végsebessége eléri a 180 km/órát is, és a 0-100 km/órás gyorsulása 15.3 másodperc, aminek a ragadózó megjelenése (és a tisztességes aerodinamika), nem csak a káprázatos értékekért volt. Az autó viselkedése ellenőrzését nagyobb sebességgel tesztelték, amihez ideiglenes motort kapott a kupé, ami már egy 1 147 cm3-es motor volt, 104 lóerős (76.5 kW) teljesítménnyel.

 
 

 

"Ferat" SuperSport az Upír z Feratu filmben, és Mima a kormány mögött

 
 

A teszt idejére a kupé Dunlop Racing abroncsokat kapott, így már a végsebessége elérte a 211.5 km/órát, ami az eredeti Barum OR 6 abroncsokkal 207 km/órára csökkent. A gyári teszteket 1971 májusától novemberig tartottak, amik után egy kisebb karriert futott be a Škoda 110 Super Sport, az akkori kiállításokon, amik között megtalálható volt a Mladá Boleslavi Autószalon is. 1981-ben a kupét módosította, az AZNP fejlesztési osztálya, Theodora Pištěk művész javaslata szerint, ami a második élete volt a Super Sport modellnek. Az „Upír z Feratu” (A Ferat vampír) című Csehszlovák horrorfilmnek köszönhetően új életet kapott a prototípus, ami soha nem került sorozatgyártásba. A film Juraje Herze rendezésével készült, amiben a Super Sport modellt Mima (Dagmar Veškrnová) vezeti. A fekete horror formájában a Škoda Super Sport álnevén „Ferat“, a mai napig megtalálható a Mladá Boleslavi múzeumban.

- Kartos Patrik -

2019-03-31, 19:57:16

 
     

 

free counter

website counter

 

Reklám

 

 

 

 

Reklám

Asztali nézet