MENÜ
   

 

 

 

25 éves a TDI

Audi különleges jubileumot ünnepel 2014-ben, ami nem más, mint a 25. évfordulója a TDI motorcsaládnak. Először 1989-ben mutatták be a Frankfurti Autószalonon (IAA) a 2.5 literes TDI erőforrást, ami egy közvetlen befecskendezésű és tisztán elektronikus szabályozású, turbófeltöltéses motor volt, amit az Audi 100-as kapott meg és ezzel indult el a TDI dízel korszak. „A 25 éves TDI a gazdaságosság, a dinamika és a teljesítmény negyedszázados fejlődését jelenti” – emelte ki Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az AUDI AG igazgató tanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. 1989 óta a TDI technika átütő sikert hozott a dízelmotorok számára.

 
 
A fejlesztésük több lépcsőben zajlott, a legfontosabb tényezőkként a feltöltéssel a befecskendezéssel és  a kipufogógáz tisztítással az előtérben. A TDI motorok a 25 év alatt több, mint 100 %-os teljesítmény- és nyomaték növekedéssel büszkélkedhetnek, miközben a károsanyag-kibocsátásuk 98%-val csökkent ez idő alatt. Az Audi 2013-ban közel 600 000 autót gyártott TDI motorral, ami hozzájárult az EU országaiban kínált modellek kínált kibocsátását mérsékelni. A legújabb dízelmodelljük az A3 ultra, amit egy 1.6 literes TDI dízelmotor hajt és csak 3,2 l/100 km a fogyasztása, valamint a CO2-kibocsátása 85 – 120 g/km közé esik. Audi kínálatában szereplő TDI dízelmotorok mind különösen gazdaságos, tiszta üzemű, rendkívüli kultúrált járású, magas fokú kényelmet kínálnak és erősek.  
 
Az R8-as modell kivételével mindegyik modell motorválasztékában megtalálható 1,6 – 4,2 literes méretek között, ill. 90 és 385 lóerő közötti teljesítményekkel. Az értékesítési statisztikák alapján a 2.0 TDI vezet fölényesen, amely eddig közel hárommillió példányban kelt el, ebből csaknem 370 000 tavaly talált gazdára. Az Audi TDI technika sikertörténete mellette nagy jövő előtt áll.  A széles körűen átdolgozott, alacsony kibocsátású 3.0 TDI Clean diesel új mérföldkőnek számít, az alsó középkategóriájú modell palettáján pedig rövidesen az új háromhengeres 1.4 TDI clean diesel is megjelenik. A V6-os TDI erőforrásokban a jövőben elektromos turbófeltöltő gondoskodik majd az extra erőről – a vezetés élményben még gazdagabb és még sportosabb élményt kínálnak. Az Audi elektromos Bi-Turbo rendszerével indítja el a TDI motorok elektromossá alakításának folyamatát, az új hybrid-komponensek pedig már piaci bevezetésük küszöbén állnak.  
 

Rövidesen minden ügyfél minden igényére kínálkozik majd testreszabott megoldás, egészen a hálózatról tölthető (Plug-in) hibridtechnológia kombinált TDI-motorokig. Az üzemanyagok területén a márka a hosszú távon fenntartható eljárásokkal készülő Audi e-diesel-re összpontosít, amellyel a CO2-semleges autózás is lehetővé válik. Az Audi turbókat számokkal is jellemzik, amik igencsak meggyőzőek. Az új 3.0 TDI turbófeltöltője 2.0 bar relatív töltőnyomást állít elő és teljes terhelésnél óránként 1 200 m3 (1.2 tonna) térfogatáram jellemzi. Audi számára nagy jelentőségű turbótechnika terén a mérnökök egyaránt különösen nagy hangsúlyt fektetnek a hatásfok, a forgatónyomaték-felépülése, a szabályozhatóság, az akusztikus tulajdonságok és a könnyűszerkezetes építés területén. A fejlődés sok apró lépés eredménye, amire jó példa a jövő kompresszor kereke, amelyet egyetlen darabból mart alkatrészként még magasabb fokú pontossággal jellemez majd. Az új 3.0 TDI turbófeltöltőjében elektromos VTG-aktuátor dolgozik, ami kevesebb, mint 200 ezredmásodperc alatt állítja a megfelelő pozícióba a turbinakerék terelőlapátjait. Az új fejlesztésű házának két fele szegecskötéssel csatlakozik egymáshoz, az apró szegecsek ugyanis kevésbé zavarják az áramlást, mint elődje öntött rögzítési pontjai. A jelenlegi Audi motorok a Common-Rail befecskendezést használják, ami a legtöbb Audi motorban 2 000 bar befecskendezési csúcsnyomással üzemel, amit 2 500 bar-ra akarnak növelni. 

- Kartos Patrik -

2014-07-27, 16:16:34

 
   

 

HTML Hit Counter
HTML Hit Counter

Free Counter
Free Counter 

 

 

Free Hit Counter
Free Hit Counter

Asztali nézet