MENÜ
   
 

30 éves a Seat Ibiza

Seat egyik legsikeresebb modellje már 30 éve a kínálatba van. A Seat Ibiza négy nemzedéke a sportos és fiatalos szellemiségről tett tanúbizonyságot. A kiváló teljesítményének és a rendkívüli kedvező ár/minőség arányának köszönhetően az Ibiza már hosszú ideje kedvencnek számít. A legendás Ibiza fontos szerepet kapott a Seat történetében, mivel ez volt az első saját készítésű modellje a Spanyol gyártónak.

 
 

A legendás 1. generációs Ibiza, és a jelenlegi 4. generáció frissített változata

 
  Az 1984-es párizsi autószalonon nagy meglepetés volt az új modell, ami egészen nagy sikert aratott az évek során. A modell sikerét mutatja a majdnem 5 millió darabszámos eladás. Az első generációt 1984-1993 között gyártották. Az 1984-ben megkezdődött gyártással egy új kategóriát is hozott magával az Ibiza, aminek tervezésekor a nagy tér és a nagyobb modellekre jellemző kényelem volt a cél, kisebb karosszériában. Az első generáció hossza 3.6 méter volt, ami még a japán piacon is a városi kisautók méretén jócskán alul volt.  
 

A Seat Ibiza 1-4 generácja

 
  A Seat a legismertebb cégekkel is együtt működött az új modell tervezésekor, mint a Giorgio Giugiaro, az Italdesign, a Karman, és Porsche cégekkel. A kis Ibiza motorválasztéka tartalmazta a 44-100 lóerős benzinmotorokat, és az 55 lóerős dízelmotort, amivel hazai és külföldi ügyfelek számára is vonzóvá vált a Seat. A gyártás elején csak 3-ajtós karosszériával készült, de 1986-ban bevezették az 5-ajtós változatot is. Az Ibiza első generációjából is megjelent Cupra és FR változatnak megfelelő modell, ami a 100 lóerős motorral szerelt SXI volt. A sport változat gyártása 1988-ban kezdődött meg.  
 

A második generációs Ibiza még Rally versenyeken is jelen volt

 
  A kocsit 7 év után 1991-ben felfrissítették, amit legjobban a javított áramvonalasságán, valamint új ütközőkön és légterelőn lehet észrevenni. Az utasterében a változás a jobb szigetelést, és a megerősített kormányt jelentette. A frissítéssel egy új felszerelés szint jött, ami a Sport Line volt a legerősebb 1 700 cm3-es, 110 lóerős motorral. A gyártás leállítása 1993-ban volt, és összesen 1 308 461 db-ot értékesítettek belőle. A második generáció követte 1993-ban, amit egészen 2002-ig gyártottak. A második generációs Ibiza volt az első modell, amelyet az új martorelli üzemben készítettek. A második Ibiza generáció már a VW Csoport-val közösen készült, és hat motorral volt elérhető.  
 

 

A legendás első generációs Ibiza

 
  A motorválasztékban megtalálhatók voltak a benzin, dízel, és turbódízel motorok. A kategóriája első 90 lóerős befecskendezéses turbódízel motorját kapta meg. 1996-ban már 110 lóerős TDI motorral is elérhető volt, és 1994-ben a sportos változatát is elkezdték gyártani, 130 lóerős motorral és GTI jelzéssel. A 2. generációból már Cupra változat is elkészült, aminek meghajtásáról egy 2.0 literes 150 lóerős benzinmotor gondoskodott. 1997-ben jelent meg az első 4 fokozatú automata váltó, és a 101 lóerős 1.6 literes benzinmotor. A Seat felfrissítette ezt a modellt is, ami már sokkal feltűnőbb változásokat kapott, mint az elődje. A felfrissült módosításai tartalmazták a nagyobb lámpákat elöl-hátul, a többi modellhez igazított hűtőrácsát, a többfunkciós, nagy méretű fedélzeti számítógépet, stb.   
 

 

A második generácós Ibiza, és a frissített változat az Ibiza Cupra

 
  A megújult modellből 2000 májusában mutatták be az új Cupra-t, ami már 156 lóerős, 1.8 literes motort kapott, valamint a legkeményebb Ibiza, a CupraR is elkészült. A CupraR-ből viszont csak 200 db készült összesen, és a meghajtásáról nem kevesebb, mint 180 lóerős, 1.8 literes, 20 szelepes turbómotor gondoskodott. A harmadik generáció bemutatása 2001-ben történt meg. A tervezése Valter de Silva kezében volt. 2001-ben hozta magával az új Ibiza a dinamikus futómű koncepciót. Az Ibiza sportmodellek között megjelent FR „Formula Racing” jelzés is, ami már a 130 lóerős 1.9 literes TDI dízel változatban is elérhető volt, valamint a 150 lóerős 1.8 literes turbófeltöltős motorral is.  
 

 

A kerek 3. generáció, és az éles modern Seat formavilágot viselő jelenlegi 4. generáció

 
  A Cupra változat 160 lóerős 1.9 TDI és 180 lóerős 1.8 literes TFSI motorokkal volt elérhető. A frissítés során új belső kárpitokat és új ütközőt kapott. A motor választéka már 11 különböző motort tartalmazott. A 3. generációs Ibiza-ból még Ecomotive változat is megjelent 2007-ben. Az Ecomotive változat egy igazán takarékos változat volt, aminek meghajtásáról egy 80 lóerős, 1.4 literes TDI dízelmotor gondoskodott. A saját kategóriájában a legkörnyezet barátabb modellé vált, az alacsony 99 g/km-es CO2-kibocsátásával. A bevezetése óta a saját kategóriája legjobban értékesített modellje.  
 

A jelenlegi Ibiza generációból is készül Cupra változat, amiből még egy limitált száriás változat is készült Bocanegra néven

 
  Az előző 3 generációt követte 2008-ban a 4., amit még jelenlegi is forgalmaznak, de ez már a felfrissült változat. Az új modellt két szó jellemezte, a szépség és a technológia. Ehhez egy harmadik jellemzőt is hozzáadtak, ami a minőség. A minőség külső és belső stílusjegyein is megmutatkozik, miután a „Nyíl Forma” koncepció az új Ibiza orr részének sportosabb, jobban azonosítható külsőt kölcsönözte. Az új stílusvilágot Luc Donckervolke szellemi termékének köszönhetjük. A megjelenésekor két karosszéria változatban volt elérhető, a 3-ajtós Sport Coupe és az 5-ajtós változatokban.  
 

A jelenlegi legfrissebb 4. generációs Ibiza FR 5- és 3-ajtós változatban

 
  Az új modell már több légzsákot tartalmazott alapfelszerelésnél, mint elődje, és ezen kívül már elérhető volt hozzá a visszagurulás gátló, és a keréknyomás ellenőrző rendszer is. Biztonság terén is fejlődött, mivel az Európai EuroNCAP törésteszten megkapta az 5 csillagot az utasvédelemre, 4 csillagot a gyermekbiztonságra, és a 3 csillagot a gyalogos védelemre. Az új Ibiza a VW Polo, és Škoda Fabia modellekkel közös alapokat kapott, ahogy mindegyik modellnél azonos motorválaszték található, és a sport Fabia RS, Seat Ibiza Cupra, és a VW Polo GTI azonos meghajtást kapott.  
 

Az első generációs Ibiza és a legújabb LED technológiás generáció hátsója

 
 

A negyedik generációs Ibiza-ból sem maradhatott ki a takarékos TDI Ecomotive változat, ahogy az FR, és Cupra sport változatok sem. 2010-ben megérkeztek az Ibiza motorválasztékába is az új TSI és TDI motorok, valamint elérhető volt ST kombi változatban is. 2012-ben felfrissült mindegyik változata, még a sport modellek is. Az újítás meghozta Ibiza-hoz a LED technikás világítást is. A jelenlegi Ibiza-t hamarosan leváltják, ahogy a Fabia-t, Polo-t is lefogják. 

- Kartos Patrik - 

2014. 04. 18., 09:14:07

 
   

 

HTML Hit Counter
HTML Hit Counter

Free Counter
Free Counter

 

Reklám

 

 

 

 

Reklám

Web Counter
Web Counter

Asztali nézet