![]() |
||
Már 40 éves a 130RS – A Škoda siker A Škoda 1970-es és 80’-as évek legsikeresebb versenyautója, a Škoda 130RS 40 éves lett. A sikeres sportkocsit Porsche of the East – A Kelet Porsche-jának is nevezeték. A későbbi években a 130RS pontozott eredményeket ért el számos toplistán a rally-ban, és a pályaversenyeken. A legjelentősebb győzelmet az 1981-es European Touring Car Championship-en, és az 1977-es Monte Carlo Rally versenyeken érték el, az utóbbin a dupla győzelemmel győztek az 1 300 cm3-es kategóriában. A 130RS sikerét folytatták a már 114 éves Škoda verseny történelmében, és a legújabb verseny Škoda-k is sorra gyűjtik a győztes versenyeket. |
||
Škoda 130RS pálya és Rally változatok |
||
A jelenleg is sikeres Škoda, a FABIA R5-vel a WRC2-ben négy nemzeti címet szerzett meg, valamint a 4. APRC címet is begyűjtötték a 2015-ös szezonban az új FABIA WRC-vel. A sikeres Škoda a 130RS előtt készítettek egy 200RS nevű versenyautó prototípust, ami magasabb verseny osztályokban is indulhatott. A 200 RS-en használta először a Škoda az RS jelvényt, ami a RallySport rövidítését rejti. A Škoda 130RS súlyát is alacsonyabban tartották a tervezők, ami a mérlegen 720 kg-ot nyomott, és ez köszönhető az alumíniumból készült tetőnek, motorháztetőnek, ajtóknak, és a külső burkolati elemeknek is. A sárvédőkön és a motor védő burkolatokon üveggyapot erősített műanyagot (FRP) is használtak. | ||
Škoda 130RS - Rally - |
||
A 130RS első tengelye a 200RS-ből jött, valamint erős bukókeretet is kapott. A 130RS meghajtásáról egy 1.3 literes, 4-hengeres, benzinmotor gondoskodott, az OHV szelepvezérléssel. A kis 1.3-as motorból 140 lóerőt tudtak kihozni, ami mellett a csúcssebessége elérte a 220 km/órát is. A motorsport képességeit növelték a két Weber karburátorral, a 8 csatornás hengerfejjel, és a karterolajozással. A motorhoz 4-fokozatú kézi váltót szereltek. Az eredmény tartalmazza a modern motor technológiát, a könnyű design-t, és a finomhangolást. A következő években a Škoda 130RS-vel elértek számos toplistás győzelmet a tekintélyes versenypályákon otthon, és külföldön egyaránt. | ||
Škoda 130 RS utastere, és az 1.3-as 140 lóerős motorja |
||
A verseny Škoda-val az első Czech győzelmet a debütálási szezonban szerezték 1976-ban. A 130RS legszebb órái az 1977-es Monte Carlo-n volt, a dupla győzelemmel az 1300 cm3-es kategóriában. A Škoda RS hírnév a sebességgel köthető össze, ami kezdődött a 130RS-vel, és a most legújabb Octavia RS folytatta. A Škoda legújabb Octavia RS változata az RS230 jelzést viseli, ami a 230 lóerős 2.0 TSI benzinmotor teljesítményére utal, valamint az új változat már eléri a 250 km/órás csúcssebességet, ami korlátozva van, és ezzel az eddig gyártott leggyorsabb Škoda nevet is megkapta. - Kartos Patrik - 2015-11-25, 14:04:20 |
||
|
|