MENÜ
     
 

HU  

 
 

2022 BAC e-Mono - HírekBAC - Viritech - Szuperkönnyű - Sportkocsi - Hidrogén - Technika - 

A BAC e-Mono és  Viritech hidrogén hajtás 

A BAC, és a Viritech úttörő hidrogén hajtás mérnökei, egy egyedülálló hidrogén hajtáslánc technológia koncepciót alkottak meg, amivel létrehozták az új e-Mono modellt. A Viritech, a hidrogén hajtás technológiák fejlesztője, az autóipar, a repülőgépipar, a tengeri és az elosztott energia ipar számára, ami elnyerte a Niche Vehicle Network megvalósíthatósági tanulmányának támogatását, amelyet a zéró kibocsátású járművek hivatala finanszírozott, és tanulmányt készítetek egy hidrogén hajtáslánc fejlesztéséről a szűk körű járművekhez. A liverpool-i székhelyű BAC-vel, a híres Mono szupersportkocsi gyártójával együtt működve, az így létrejött e-Mono koncepció. Amivel a BAC továbbra is a kompromisszumok nélküli teljesítményre és vezetői élményre vonatkozó elvei vezérli.

 
   
  Az 555kg-os Mono szupersportkocsi zéró károsanyag-kibocsátásúvá alakításának egyik fő kihívása az volt, hogy a BAC Mono-nak hogyan lehet megőrizni ultrakönnyű súlyát, különösen azért, mert az elektromos akkumulátor (BEV) csomaggal való átalakítással az autó súlya 50%-kal növekedne. Miközben a BEV autók ugyanolyan gyorsan tudnak menni, mint a benzinmotoros alternatíva, a pályára összpontosított szupersportkocsi öröme a kanyarokban való mozgékonyságában és érzékenységében rejlik. A Viritech és a BAC, egy ZEV (Zero Emission Vehicle), azaz zéró emissziós járművet alkotott meg az e-Mono-val, ami hű maradt a BAC azon alapelvéhez, hogy a világ legjobb vezetőknek szánt élményautója legyen. A Viritech filozófiája az olyan üzemanyagcellás hajtásláncok fejlesztése, amik könnyebbek, kisebbek és hatékonyabbak, mint bármi más a piacon, és a BAC egy olyan ZEV hajtásláncot akart kifejleszteni, amely a meglévő alvázba és karosszériába beépíthető, miközben a tömeget a lehető legkisebbre csökkentik. Az e-Mono-nak is ugyanazt a Silverstone-i köridőt kellett elérnie, mint a Mono-R modellnek, hanem jobbat.  
   
  Elfogadták, hogy az üzemanyagcella, a hidrogéntároló tartály és az akkumulátor csomag kombinációja nehezebb, mint egy benzinmotor, de ha kezelhető súlyon tartanák, nem veszélyeztetné a Mono legendás agilitását. Az egyik fő kihívás az volt, hogy üzemanyagcellás hajtáslánc beépíthető legyen, a meglévő Mono alvázba. A következő lépés a tökéletes súlyelosztás megtartása volt, és végül a meglévő Mono karosszéria keretein belül kellett elhelyezni. A megoldás az volt, hogy az akkucsomag elemet a lehető legmesszebb az ülés alá helyezték, és az akkucsomag burkolat, szerkezeti elemével csökkenteni lehetett az alváz lábnyomát, ami megnövelte a rendelkezésre álló helyet. Az üzemanyagcellát ezután az akkumulátorcsomag fölé helyezték, kompresszorát pedig a benzinmotoros Mono R-hez általában használt légbeömlő nyílásba rejtették. Az eredmény egy akkumulátor csomag, amely 265 lóerőt [BHP] termel, az üzemanyagcella pedig 107 lóerőt ad le, és az apró 3 kg-os motorok első kerekeken, amik további 55 lóerőt [BHP] biztosítanak motoronként az összkerék-hajtás rendszerhez.  
   
 

A tervezést, egy sor Digital Twin szimulációs teszten végezték el, amelyben az e-Mono két másodpercet vert, a Mono-R Silverstone-i kör idejére, a 2 perc 4.23 másodperces köridejével (2:04.3 vs 2:06.3). A kombinált üzemanyagcella és akkumulátor lehetővé tette, hogy tíz gyors kört futhasson egy tankolással a Silverstone-i pályán, az e-Mono modell. A közúti hatótávolság a hivatalos WLTP-ciklus szerint 267 km (166 mérföld), ami körülbelül 225 km (140 mérföld) a reális használat mellett.

Az új BAC e-Mono adatai:

Végsebessége 165 MPH

A 0-100 km/órás sprint: 2.2 másodperc,

Az e-Mono Silverstone-i körideje 2:04.23a Mono-R Silverstone-i körideje 2:06.30,

A WLTP szerinti hatótáv 166 mérföld,

A saját súlya 655 kg,

A csúcsteljesítmény 371 BHP (277 kW) – 197 kW akkuból és 80 kW üzemanyagcellából.

Az üzemanyagcellák hatékonyságának javítása 2024-ig további 50%-os hatótáv növekedést tesz lehetővé, anélkül, hogy a hajtáslánc tömege vagy mérete növekedne. A Mono-R hajtáslánca mindössze 212 kg, és az e-Mono esetében 149 kg, ami tartalmazza az új összkerék-hajtás rendszert.

 
   
 

Valamint további csökkentésre van lehetőség az üzemanyagcella karbonházának csökkentésével, amely becslések szerint 15-20 kg megtakarítást jelentene, és a Viritech egy új akkumulátor modult is fejlesztett, amely további 30 kg-ot takarít meg. Ezzel a jármű össztömege a jelenlegi Mono-R-hez képest 100 kg-mal csökkenne. A virtuális világban bebizonyosodott, hogy az üzemanyagcellás elektromos hajtás megfelel a leginkább vezetőközpontú modellek teljesítménykövetelményeinek, a könnyű szupersportkocsik világában. A közös megvalósíthatósági tanulmány eredményei szilárd alapot biztosítanak a BAC számára és a jövő számára.

A proof of concept projekt, amely műszaki partnereivel tovább fejleszti, valamint fejleszti az e-Mono világméretű bevezetésének előkészítését. Neill Briggs, BAC társalapítója és termékfejlesztési igazgató mondta, “A BAC arról híres, hogy világelsőként vezette be az autóiparban, az e-Mono pedig ismét magasra teszi a lécet. A vezetés szerelmesei szerte a világon ugyanúgy örülnek majd ennek a megvalósíthatósági tanulmánynak, mivel az e-Mono a hatótávja, a teljesítménye és a zéró károsanyag-kibocsátása tökéletes kombinációt kínál. Ahhoz, hogy az e-Mono közelebb kerüljön a gyártáshoz, így a BAC megfelelő finanszírozást keres, hogy továbblépjen a koncepció bizonyítási szakaszában, és szívesen fogadja az érdeklődőkkel folytatott beszélgetéseket is.”

- Kartos Patrik - Viritech & BAC press-news -

2022-08-15, 22:23:45

 
 

 

 
 

 

 
  Ha tetszett a cikk nézz rá ezekre is
  Az új, pályára született Caterham
 

A Superblower Cobra újjá született

2021 AC Cobra 378 Superblower Mk.IV

 

Az élményautók királya,

                                      Targa tetővel

2019 Mazda MX-5 RF G184 teszt

 

2014 Caterham R620

 

 

 

 

   
Asztali nézet