MENÜ
   
 

HU  

 
 

2018 Mazda MX-5 130 Revolution Roadster teszt - Mazda - Roadster - SportkocsikTesztek - 2. oldal

Csak 130 lóerő, de az élmény felbecsülhetetlen

A gyönyörű formaterv a tesztautó esetében, csak egy 1.5 literes motort rejtett a hosszú motorháztető alatt, ami csak 130 lóerőt termel, de a tervezők egyedülálló hangolása, az elképesztő vezetési élményt fokozza, már, amikor indítjuk a motort - ami bőven elég az igazi élményautózáshoz, a mindennapokra. A gyönyörű motorháztető alatt megtaláljuk az 1.5 Skyactive-G 130 lóerős motort, ami megjelenésében is igazi motornak néz ki, mint a 80-as, 90-es években látott szép stílusos megjelenéssel, amit a tervezők szinte a műszerfal alá toltak be a jobb súlyelosztás érdekében, mivel így már orr-közép motoros lett az MX-5-ös, és kedvezőbb a súlyelosztása. A hosszában elhelyezett motorhoz, 6-fokozatú kézi sebességváltó szereltek, ami minimálisan benyúl a lábtérbe, de így is van bőven elég lábtere a vezetőnek és az utasnak, hogy élvezzék a japán Roadstert az utazás során.

 
 

Az pörgős szív a műszarfal alá betolva, a mégjobb súlyelosztás érdekében

 
 

A váltó igazán jó, pontos váltás érzetet ad a vezetőnek, ami egy igazi műalkotás, ahogy a vezető dobálja a fokozatokat és érzi ahogy a váltó mechanizmus dolgozik a keze alatt, azt éreztetve, hogy a vezető is része ennek az összetett technikai műremeknek és nem az elektronika kezeli, hanem a vezető tudása adja át a legtöbbet az MX-5 élményből. Vezetés közben igazán jó érezni a váltást, amik csak úgy bepattannak a helyükre, amit a vezető igazán élvez, így ha teheti inkább kimegy hegyi szerpentines útszakaszra, ahol dobálhatja a fokozatokat fel-le a vezető, de akár keresztbe is dobhatja a kis Roadstert a kézre eső hagyományos kézifékkarral, és driftelve végig szedheti a kanyarokat, - mert ezt erre találták ki, hogy élvezd a vezetés minden percét. A motorhoz egyedülálló hang társul a gyári kipufogó rendszerrel, amiről nem éppen egy 1.5 literes, soros, 4-hengeres kis erőgép jut eszünkbe, az egyedülálló hang orgiával, ami egy 130 lovas kis benzinmotornak ad elképesztő gyönyörű motorhangot.

 
 

 

Az éjjeli fénnyel még szebb a műszercsoport, amiről könnyen leolvasható, minden fontos információ

 
 

A motor indításnál felhörren az egyedülálló motorhang, mint egy igaz vadállat életre kel, ami még tovább fokozza a vezetési élményt. Az MX-5 az vezetés élményéről szól, mint a hasonló Roadster és Coupé modellek, mint pl. a Toyota GT86, de még ezek között is a legjobbak közé tartozik a Mazda kis Roadstere, mindegy milyen motorral, vagy milyen felszereléssel vesszük, mindegyik változata, hozza a megszokott élményt, mert itt a vezetés a lényeg, a vezetőt nem éppen a nagy csomagtér hiány fogja érdekelni, vagy hogy nem nagy lábterünk van az autóban, hanem az, amit a vezetőnek ad az MX-5, és azt nagyon jól csinálja – személy szerint MX-5 és GT86/BRZ/FR-S modellek között kéne választanom melyiket jobb vezetni, én a Mazdát választanám, igaz nem 200 lóerő vagy több van az alap változatba, de a vezetése szerintem jobb, még is csak a Mazda alkotta meg a megfizethető élményautót az első generációs MX-5-ösökkel, amióta a legnépszerűbb roadster a piacon, és egyre drágábbak már az első generációs modell változatok.

 
 

A teszt alatt, 4.7 - 6.2 liter/100 km között mozgott az átlagfogyasztás

 
 

A vezető a sport 3-karú kormánykerékről tud minden vezetéshez fontos eszközt kezelni a multi-médiás rendszerben is, és mellette kivételes visszajelzést és pontos, precíz kezelhetőséget biztosít, amivel könnyen és pontosan áttudunk menni akár a körforgalmak előtt levert fém visszaverő betétek között is. A vezető és utasa nagyon alacsonyan ül, ami még az a határ az MX-5 hasmagasságához képest, hogy még probléma mentesen lehet átmenni fekvőrendőrökön is, de az MX-5-ös után vissza ülni egy Mazda6-ba olyan mintha egy átlag autóból, egy nagy SUV-ba ülnénk át. A kivételes menetteljesítményei köszönhetők az alacsony üléspozíciónak, és a széles nyomtávnak is, valamint az orrközépmotoros elrendezésnek, amik sokkal jobb súlyelosztást, és útfekvést tudnak biztosítani. A három nap alatt elég tapasztalatot szereztem, ami alapján azt tudom mondani, hogy mindennapi használatra is tökéletesen alkalmas, de legtöbben az MX-5-öst inkább második autónak veszik, vagy a fiatalok, mivel csak kétszemélyes modell, ami a 130 lóerőt 100-as üzemanyagból nyeri, de beéri 95-ös benzinnel is (de az E10 jelölésű 95-ös benzin nem ajánlott tankolni bele, mivel lomha lesz tőle a motor és károsítja a motort), ha más nincs, viszont mellette csak 6.2 literig ment fel a fogyasztás átlag nálam.

 
 

... éjjel is igazán lenyűgöző az MX-5 Roadster megjelenésse, az egyedülálló fényszóró világítással

 
 

A tesztautót 6.8 literes átlagfogyasztással vettem át, de ha normálisan közlekedünk vele, betartott sebesség korlátokkal, 4.7 – 5.2 liter/100 km-es átlagfogyasztásba meg áll az üzemanyag fogyasztásunk, de mivel én is sportosan mentem a kanyargós erdei aszfalt utakon, ahol pörgött rendesen a motor, de még így is csak 6.2 l/100 km-es átlagfogyasztásom lett, ami nálam a legmagasabb átlag volt, de ez várhatóan megközelíti a 7.0 litert is, ha a budapesti vagy pozsonyi nagy dugót is beleszámítsuk, ahol többet áll a kocsi egy helyben, mint amennyit haladunk előre. A menetteljesítményeihez képest, nagyon alacsony a fogyasztása, ami egy egyszerű hétköznapi autó fogyasztásának is megfelel. Azt a pénzt megéri ezekkel a menetteljesítményekkel, amit kérnek érte, mivel hasonló élményt más modell nem igazán tud adni hasonló szinten a piacon. ...és az elektromos modellek, meg sem tudják közelíteni, mivel ezt az élményt nem lehet pótolni, egy hangtalan, váltó mentes, elektromos kézifékkel felszerelt modern autóban, és az elektromos erő mindegy mennyi, ezt az összhatást és élményt nem tudja az erő pótolni.

 
 

A hátsó LED lámpák, egyedi megjelenést nyújt az MX-5 modelleknek, amikről könnyű felismerni

 
 

Mivel hiába 600 lóerő, ha egy autó nagyobb a vezetés élményt tud nyújtani egy 130 lóerős motorral, egy könnyű kasznival, egy jól hangolt kormányzással, egy precíz pontos váltóval, és egy igazi bowdenes kézifékkel, amit orrmotor hátsókerék-meghajtás elrendezéssel kombináltak, ami összességében egy hihetetlen izgalmas élmény autót ad, ami csak 8.6 másodperc alatt futja meg a 0-100 km/órát, de akkor is olyan élményt ad a vezetőnek és utasának, amit más nagy teljesítményű autó nem tud, - az már egy más kategória, más élmény, amit hamarabb tudnak pótolni elektromos autók, de ezt, amit egy Mazda MX-5 vagy egy Toyota GT86/Scion FR-S/Subaru BRZ modell tud, ezt már a jövőben nem valószínű, hogy áttudjuk élni az új modern autókkal, amikor leváltják az hibrid és elektromos modellek, így mondhatom ez az utolsó igazi élmény autó modernautók között, és várhatóan több hasonló nem igen lesz, az exkluzív autógyártók kínálatán kívül, az elektromosításnak köszönhetően. A végsebessége csak 204 km/óra, de nem hiányzik 250-es vagy 300 km/órás végsebesség úgy sem használjuk ki, ezzel meg élvezzük az utazás minden percét, főleg a kanyargós útszakaszokon, vagy a vidéki utakon, ahol a hétköznapokban is kitudjuk élvezni igazán az autót, akár nyitott tetővel is, ami igazán nagy szabadságérzetet ad, a vezetőnek és utasának, amit csak a kabriók tudnak, amikben nem szól bele mindenben az elektronika, amit az unió tervez bevezetni.

 
 

... a stílusos far, az egyedülálló LED világítással és az IGAZI kipufogó végekkel, amik már nagyon ritkák az új autók között

 
 

Az éjjeli utazás is nagyon kellemes volt, a műszercsoport megvilágítása is nagyon szépen mutat és könnyű leolvasni minden adatot annak ellenére, hogy fehér fénnyel van megvilágítva, valamint a tesztautó automata távfény vezérlést is kapott, így elég volt felkapcsolni a távfényt, és az autó automatikusan kezelte a világítást, ami éjjeli vezetésnél sokat tud segíteni a vezetőnek, és kiválóan megvilágítja az utat. A csomagtartója igaz nem volt a legnagyobb, de amit szükséges betudunk pakolni, bevásárlás után is, valamint nagyon könnyű vele a parkolás, így még városi vezetés is könnyedén megy vele, és a parkolás sem egy nagy ördöngösség a méreteinek köszönhetően.

 
 

 

2017 Mazda MX-5 RF

 
 

A tesztautó csak egy alapmotoros változat volt, de az élmény felbecsülhetetlen, amit a vezető kap, ettől a mini műalkotástól, amire képes az alap változat is, ennél már csak jobb lehet a 2.0 literes motorral szerelt változat, ami már sperr difit is kap, és feszesebb futóművet, amivel az utazás nem lesz ennyire kényelmes, de jobb lesz az úttartása a kanyarokban is, így nagyobb tempóval is könnyedén vehetjük a kanyarokat. Akinek viszont a gyári modell nem elég azok, találnak számos tuningcégnél minden mennyiségben tuning alkatrészt. ...és vannak cégek, amik kifejezetten az MX-5-ös modellek tuningolására készültek, mint pl. a BBR tuning cég, ami turbósító szettet is kínál az 1.5-ös benzines motorhoz.

<<előző oldal

- Kartos Patrik -

2020-08-05, 23:48:49

 
 

 

 
 

 

 

 

hit counter

  Ha tetszett a teszt nézz rá ezekre is 
 

Egy vadítóan gyönyörű verda 

  Elképesztő sportkombi, a Škodától 
  A legdurvább széria Golf 

 

BBR Turbo MX-5 1.5Turbo

 

 

 

 

   
Asztali nézet