MENÜ
   
 

HU  

 
 

2019 Škoda Fabia 1.0 MPI 75 TEAM teszt 2.oldal – TESZTEK – ŠKODA – FABIA – KISAUTÓ – MPI – 

Mire jó az MPI 3-hengeres?

A tesztelt modell egy 75 lóerős, 3-hengeres MPI motort kapott, ami nem teszi virgonc kisautóvá a Fabiát, de ha főleg a vezetővel és egy utassal használjuk, ez esetben hétköznapi használatra is megfelelő választás lehet ez a modell is. A pici motor az orrában kiemelkedő hozzáférést nyújt a fényszórókhoz is, így könnyedén tudunk égőt is cserélni, a fényszórók kiszerelése nélkül, amik a facelift felfrissített modell változatoknál formailag és méretileg is változott, sportosabb megjelenést kölcsönözve a Fabiának. A hétköznapi ember szempontjából ez is egy jó pont a Fabiánál, mivel ez sok modellnél nincs meg, így sok esetben a fényszórót ki kell szerelni, vagy a kerék felől hozzáférni a fényszórókhoz, a sárvédő betét kiszerelése után – a fényszóró kiszerelés hátránya, hogy nincs beállítva a fényszóró magasság, így a közlekedésben is jól láthatón az egyik fényszóró vakít, ami Magyarországon és Szlovákiában is gyakori példa.

 
 

 

Az új összehúzott fényszórók, és az éles törés vonalak igazán sportos kisautóvá teszik a Fabia jelenlegi generációját megjelenését

 
  A kis motor, kis helyet foglal a motortérben, és meglepően csendesen jár a 3-hengeres erőforrás, de nem teljesen rezgésmentesen jár hiába kapott a háromhengeres motor is elég nagy kettőstömegű lendkereket, mint a dízel modellek, ami ellenére is a kissé egyenetlen három henger üteme, így sem tud teljesen rezgés mentesen üzemelni, ami csak minimális, de érezhető az utastérben, ha nagyon figyel az ember. A kettős tömegű lendkerék más benzinmotorokban is megszokott alkatrész már, mint a részecskeszűrő is a DPF, ami egyaránt megtalálható benzin- és dízelmotorokban is – ezzel addig semmi gond, amíg nem kell cserélni, majd akkor jön a nagy számla, amikor csere érett lesz az alkatrész, viszont jobban bírja a km-t, mint a dízelmotoros autóknál. Az új autóknak elég szigorú előírásoknak kell megfelelni, ahogy ez a 75 lóerős motorral szerelt modell változat is teljesíti, de ezzel a teljesítménnyel lehet az öreg Škoda 742-es típushoz hasonlítani (amit ismernek, mint 105, 120, 125, 130, vagy 135-ös modell, és az Egyesült Királyságban Estelle vagy Super Estelle néven), amikor még gyengébbek voltak a motorok az autókban, de akkor nem is volt 1 tonna felett egy átlag autó súlya, amit már egy Toyota Yaris is elér, a sok légzsák és elektronikai eszköznek is köszönhetően.  
 

 

Škoda 120L

 
  Az öreg Škoda 120 LS modell esetében a saját tömeg 885 kg volt, amit azért a 40-50 lóerős öreg motorok is elég jól tudtak mozgatni, és nagyjából ezt a szintet éri el a 75 lóerős Fabia is, az 1 081 kg-os saját tömegével. Az autók azóta viszont gyorsabbak lettek, erősebbek és sokkal több sofőr vezet az utakon, amik mellett már azért nem olyan könnyű egy ilyen menetteljesítményű modellel egy besorolásnál, a forgalmas városi közlekedésben, mint Pest vagy Pozsony. A gyenge teljesítményéhez és súlyához képest, a fogyasztás és CO2-kibocsátási értéke igazán kedvező, amit valószínűleg a motor és sebesség váltó áttételek módosításával is tovább tudták fokozni. A sportos menetteljesítményeihez egy kis plusz erő sem ártana (amit pótolnak a TSI motorok), viszont a kormányzás, és futómű beállításai a sportos modelleket idézik. A Fabia egy tökéletes mindenes, ha sokat használjuk városban is, mivel négy méter alatt van a hossza, rövidek az első és hátsó túlnyúlások, amik megkönnyítik a parkolást vele, és mozgékony fordulékony lesz a városi közlekedésben, ami megkönnyíti a mindennapi városi közlekedést is a vezető számára.  
 

 

Az Octavia RS modelleknél megszokott óracsport dizájnt is megkapta a felfrissült modell

 
  A TSI motorokkal viszont már a 95 és 110 lóerős teljesítmény igazán sportos menetteljesítményeket is nyújt, ami megér egy kis plusz pénzt. Azok, akik teljes mértékben kiakarják használni a Fabiát azoknak ajánlott a 95 és 110 lóerős motor változatokkal választani, ami nagyon jól tud jönni, ha szállítani szeretnék vele, vagy nagyrészt négyen utazunk vele. A közlekedés nem rossz vele, és kezdő vezetőknek nagyon jó választás ezzel az MPI három hengeres motorral is, amivel nem egyszerű lefulladni, így a vezetők is könnyen tanulnak bele a rutinos vezetésbe – de nincs lehetetlen, így biztos van, aki még ezzel is letud fulladni a közlekedésben. A váltója könnyen és pontosan veszi a fokozatokat, így a hölgy vezetők számára is egy jó választás a kis Fabia, ami már azért a külső méreteit nézve sem egy nagy autó, így a közlekedés sem túl nehéz, viszont felszerelésében és a technológiákkal, amikkel választható már egy nagy középkategóriás modell szintjét hozza, mint egy Octavia. A városban nagyon otthonosan mozog a Fabia, de az MPI motorokat meg kell szokni, amiket elég sűrűn kell pörgetni, hogy tegye a dolgát, a meredekebb útszakaszokon is, valamint előzéseknél sem árt pörgetni a motort, a biztonságos, és gyors előzés érdekében, mert ennek a modell változatnak több, mint 16 másodperc szükséges, a 100 km/órás tempó eléréséhez álló helyzetből.  
 

A kis MPI motor, ami lehet csak 3-hengeres és nem a legerősebb teljesítményben és nyomatékban, de lelkesen viszi a Fabiat

 
  A közlekedő autók többsége, viszont 9-10 másodperces gyorsulást tud, ami előzéseknél is érezhető hátrány a tesztelt modell esetében is. A tesztelt modell egy TEAM exkluzív felszerelés szintet kapott, ami kifejezetten csak a 3-hengeres szívó benzinmotorokhoz választható, de nagyon jól felszereltek ezek a modellek is, amikhez kedvezőbb áron jutunk hozzá, mint egy átlagos felszerelés szintű változathoz, amikhez a TEAM felszerelés nagy részét opciósan, felárral tudjuk választani, mint az említett napfénytetőt is, ami a TEAM felszerelés része felár nélkül. A Fabia megfelelő választás a hosszabb utakra is, viszont a két alap szívó motor esetében érdemes városi és országúti használatra korlátozni a használatot, igaz tud 130 km/órás autópálya tempóval is közlekedni, de a mai közlekedésben már elég lomhának számít egy ilyen gyorsulási és rugalmassági értékkel, így jobb választás mindenes használat esetén a TSI motor változat, amivel könnyedén feltudunk menni még 4-személyes és telepakolt csomagtartóval és tetőcsomagtartóval is, a meredek hegyi utakon.  
 

 

A Fabiánál meglepően nagy helyet hagytak a fényszórók mögött, így könnyedén cserélhetünk égőt a fényszórókban

 
 

A tesztelt modell végsebessége a gyártó katalógusa szerint 158 km/óra, ami egy átlagos érték a kategória társaknál is. A futómű is szépen dolgozik, kellően sportos a tempósabb kanyarvételhez, mellette a kényelem is megvan, ami a középkategóriás és prémium modellek esetében is alapvető elvárás már. A Fabiánál viszont szerintem a 15”-16”-os felni méret a legjobb választás, ha a kényelem is számít, viszont választhatunk hozzá 17”-es felni szettet is, és már a Superb Sportline-on debütált 18”-as VEGA felni szettet is választhatjuk, ami esetében komolyabb kerékcsapágyakat kap a kisautó, hogy az utakat ugyanúgy bírja a legnagyobb felnivel is, mint a kisebb méretekkel. A tesztelt modellt viszont ezekkel a szavakkal lehetne legpontosabban leírni, kényelmes kisautó, sportos jellemzőkkel. A tesztelt modell változat átlagfogyasztása, a gyári értékek szerint 5,1-6,0 l/100 km, ami mellett szerintem 5 liter alatt is ellehet vele járni.

Mi a kínálat a hazai piacon?

A Fabia jelenlegi harmadik generációja lassan a pályafutása végéhez ér, mivel idén lesz 6. éve már a piacon, ami alatt már egy modell frissítésen is átesett. A magyarországi használtautó.hu kínálata szerint 72 eladó Fabia van kínálatban, 2015-2021 évjárat között, ami még 1-2 utolsó második generáció modellt is tartalmaz.

 
      
 

A kínálat legolcsóbb példánya egy 2015-ös Škoda Fabia Combi 1.4 TDI Ambition, 90 lóerővel és 194 565 km-rel, 1 950 000 Ft-ért, Magyar szerviz könyves modell, ami a kínálat legalja. A kínálat legdrágább példánya pedig egy 2020-as Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Clever, ezüst modell, ami egy 95 lóerős kivitel, 7 km-rel a hirdetés szerint, ami egy új bemutató autó lehet – és a hirdetett példány ára 5 575 850 Ft, a Spirit Auto Zalaegerszegi kereskedés hirdetése. A tesztelt modellhez hasonló motorral szerelt 5-ajtós karosszériás modellből a legolcsóbb példány 2 550 000 Ft, ami egy 2017-es modell, 1.0 MPI 75 lóerős motorral, Active felszereléssel, fekete fényezéssel, és a hirdetés szerint mindössze 105 824 km van az órájában.

Az európai kínálat?

A legnagyobb európai használtautó weboldala szerint, az autoscout24.com találatai alapján 11 079 eladó Škoda Fabia és Fabia Combi modell található 2015-2021 évjáratokból, ami már elég szép választékot ad a használtautó vásárlóknak.

 
      
 

Az európai kínálat legalja 4 700 €-val (kb. 1 690 000 Ft) indul, amiért egy elég szép állapotú 2015-ös fehér Fabia Combit kapunk, 1.4 TDI 90 lóerős dízelmotorral, Ambition felszereléssel első tulajos modell, 210 600 km-rel. A kínálat legdrágább utcai Fabiája, egy új Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 5-ajtós bemutató autó mindössze 10 km-rel, 27 750 €-s (kb. 9 975 000 Ft) hirdetési árral, és DSG automata váltóval. A kínálat legdrágább példánya viszont egy Fabia Rally versenyautó 99 999 €-s (kb. 35 944 000 Ft) árával, ami egy 2017-es modell, 411 lóerős teljesítménnyel, és 100 km-rel, a hirdetés szerint. A kínálat legolcsóbb 1.0 MPI 75 lóerős motorral szerelt példánya, pedig egy 2015-ös fehér Fabia Combi, 200 000 km-rel és 5 900€-s (kb. 2 121 000 Ft) árral, ami nem egy drága modell.

<<előző oldal

Írta: Kartos Patrik, Fotók: Kartos Patrik

2021-01-23, 22:51:36

 
 
 
 
 

 

best free website hit counter

  Ha tetszett a teszt nézz rá ezekre is 
 

Kiscsaládok kedvence

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI AM Sport teszt 

 

Még fiatalosabb, még ütősebb

Toyota Yaris 1.5 vvt-ie Selection teszt 

 

Polo, GT-vel

2015 VW Polo BlueGT 1.4 TSI teszt 

 

2015 Skoda FUNstar

 

 

 

 

   
Asztali nézet